december 26, 2005

Nytår

Nu og i god tid før 1. januar går jeg og tænker over mine rigtige dårlige træk. Der er mange at vælge imellem, og jeg skal finde noget, der er nogenlunde overskueligt, og ikke involverer det umulige, som fx at holde op med at være hysterisk og hidsig med tendens til det hyæneagtige. At blive oppe den halve nat, at være sur og umulig, når jeg har sovet for lidt, at se for meget fjernsyn, at lade opvasken stå, at lade nullermændene leve deres eget liv, at fortrænge ubetalte regninger til en sort og rodet krog af min bevidsthed... at rase over småting, brokke mig i det uendelige, se dårlige husmorfilm mandag aften på DR1, og samtidig holde ulidelige taler om kulturens almene bevægelse mod nul. At udsætte at skrive jobansøgninger, have et uldent forhold til erhvervslivet, synge med på dårlige popsange, spille kabaler på computeren ...... nu gider jeg ikke mere. Jeg skal lave et nytårsfortsæt.

Inden nogen sidder og tænker, at jeg ikke kan stave, vil jeg lige sige, at jeg har besluttet, at sådan staver jeg det: nytårsfortsæt. En ven fortalte mig, at det altså hedder nytårsforsæt. Men det andet dækker, hvad jeg forbinder med det begreb. Nemlig noget der fortsætter.
Nå, men et af mine rigtig dårlige træk er, at jeg på alle mulige måder forsøger at undgå at gøre noget, jeg ikke har lyst til. Det dækker sådan set en del. Det er et træk, der kan forårsage rigtig mange tåbelige problemer, og da jeg skal starte et sted, beslutter jeg i en fart mit nytårsfortsæt: I 2006 vil jeg gøre nogle af de ting, jeg ikke har lyst til.

Ingen kommentarer: