marts 01, 2006

Der er ingen anden Thomas end Thomas

Thomas Koppel er død - alt, alt for tidligt. Der er ingen anden Thomas end Thomas. Men som jeg kendte ham, ville han med sin ydmyghed hjertensgerne sidestille sin egen musik med en balalajkaspillers på en fjern bjergkam et sted. Han ville sige spil for pokker! Det er jeg sikker på. Så det må vi gøre.


jeg har drømt om min elskede
med blottede bryster
nøgen til midjen
svæver hun som månen gennem skyerne

hun går
jeg følger efter hende
hun standser og venter
så standser jeg og venter

jeg har drømt om min elskede
med blottede bryster
nøgen til midjen
svæver hun som månen gennem skyerne

tårer
dråbe ved dråbe
løber som perler
på telegraftråde
telegraftråde
varsler godt nyt siger man

og tårer
varsler glæde...

jeg har set min elskede
med blottede bryster
nøgen til midjen
svæver hun som månen gennem skyerne

i drømmen i det mindste
er han lykkelig
i drømmen
lykkelig...

endnu ti års fængsel
har han foran sig
Ibrahim


digt af Nazim Hikmet (oversat af Erik Stinus)
til musik af Thomas Koppel
- fra Ild og Frihed

Ingen kommentarer: